Webshop kérdések és válaszok
Egy webshop, egy webáruház sikerességét, eredményességét viszonylag könnyű figyelemmel kisérni, hiszen két paramétert kell csupán folyamatosan mérni és elemezni: egyrészről - mint minden weboldal esetében - mérni kell a látogatottságot, megtalálják-e a vevők a boltot, másrészről pedig folyamatosan mérni kell, hogy a webshopba "betérők" közül hányan élnek a vásárlás lehetőségével. Ezt az utóbbi fogalmat konverziónak hívják, és Magyarországon a webáruházak átlagosan 1-2% körüli konverzióval, eredményességgel dolgoznak.
A webáruház látogatottságát ma már több módszerrel lehet biztosítani, a szabványoknak megfelelően és alaposan elvégzett keresőoptimalizált webshop szerkezet kialakítása alapkövetelmény.
Ha vannak látogatók, az már fél siker, a vevő benyitott, sőt bejött és körülnézett a boltban. Itt már csak arra kell koncentrálni, hogy minél könnyebben megtalálja az igényeinek megfelelő terméket és lehetőleg egyszerűen, biztonságosan megvásárolhassa azt.
Milyen internetáruházat építsünk? Milyen szolgáltatások kellenek egy webshopba?
Egy webáruháznak vannak alapfunkciói, amelyek nélkül nem lehet egy ilyen weboldalt elképzelni. A termékeket kell tudni egyszerűen feltölteni, kezelni, adminisztrálni és strukturáltan megjeleníteni a látogatók számára. Ha a termékek már fenn vannak a webshopban, azokat kosárba kell tudni tenni és a komplett vásárlási folyamatot biztonságosan le kell tudni menedzselni.
Ezenfelül számtalan olyan funkció létezik, amely megkönnyíti a termék kiválasztását, további információkat tesz elérhetővé a vásárláshoz szükséges döntés meghozatalához, hírekkel látja el a hírlevélre felíratkozókat, termékértékelést tesz lehetővé, összekapcsolja a webáruházat a közösségi médiákkal, hogy csak a fontosabbakat említsük. A legjobb már a webáruház tervezési szakaszában átbeszélni az összes lehetőséget és a webshop leendő üzemeltetőjével megtervezni, hogy milyen funkciókra van szükség.
Könnyen adminisztrálható egy webáruház?
Természetesen a webáruház megoldásaink mögött egy hatékony adminisztrációs felület biztosítja a gyors és precíz termékfeltöltést, folyamat elemzést, statisztikai adatokhoz való hozzáférést. Csupán pár kattintással beállíthatóak az akciók, elérhetőek a forgalmi adatok, megnézhetőek a kosár statisztikák és felülbírálhatók a beállítások. A termékek tömeges feltöltése, bármely adatfileból könnyedén megoldható, megspórolva az egyenkénti termékfeltöltés időrabló tevékenységét.
Ha a megrendelő már rendelkezik vállalatirányítási rendszerrel, raktárkezelő rendszerrel, ügyviteli rendszerrel úgy a webáruház, internetáruház megoldásunk összekapcsolható ezen rendszerekkel, így például a termékfeltöltés megoldható a raktárkezelő adatbázisából és a megrendeléseket követően a készlet szinkronízálható ezek rendszerek között.
Vannak-e jogi követelmények egy webáruház indításakor?
Igen. Több jogszabály is szabályozza a webáruházak indítását és üzemeltetését. Egy átlagos webáruházat két hatóságnál is be kell jelenteni és a büntetési tételek is elég magasak, elvileg akár 10 millió forint büntetést is kaphat például, aki a vonatkozó adatvédelmi szabályoknak nem megfelelően működteti a webshopot. Egy webáruházat fogyasztóvédelmi, adatvédelmi szempontból kell alapvetően rendbetenni, de a Nemzeti Média Hatóság is büntetheti e tevékenységet, sőt akár BTK-ba ütköző bűncselekményt is elkövethet egy webáruház üzemeltetője.
Itt nagyon fontos, hogy a webáruház kivitelezője tisztában legyen a vonatkozó előírásokkal és erről a megbízót is alaposan tájékoztassa, hiszen a leendő webshop tulajdonosok többsége általában ezen a területen a legtájékozatlanabb.